ظرفیتهای بومی داورزن چشم انتظار سرمایه گذاران

ظرفیتهای بومی داورزن چشم انتظار سرمایه گذاران

سبزوار نیوز/ شهرستان داورزن واقع در غرب خراسان رضوی و شاهراه اصلی غرب و مرکز کشور به مشهد، با توان تولید گیاهان دارویی و ظرفیتهایی جذاب طبیعی و تاریخی، منطقه ای بکر اما آماده برای جذب سرمایه گذاران است.

به گزارش سبزوار نیوزموقعیت جغرافیایی و اقلیم داورزن باعث شده ۸۵ درصد جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن بوده بنابراین اشتغال بخش مهمی از مردم داورزن وابسته به کشاورزی است.

فرماندار داورزن روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: ۱۹ هزار هکتار زمین در این شهرستان زیر کشت محصولات مختلف باغی و زارعی قرار دارد که از این میزان ۲ هزار و ۲۳۲ هکتار زیر کشت گیاهان دارویی است.

رضا فلاحی ‘شوید، مرزه، مریم گلی، زیره سبز، سماق، خاکشیر، فلفل، نعناع فلفلی، سیر، رزماری، بابونه، گل محمدی، شیرین بیان و زعفران’ را از جمله گیاهان دارویی برشمرد که در این منطقه کشت می شوند.

وی افزود: داورزن با تولید سالانه ۳۰۰ تن فلفل قرمز، ۴۱۰ تن کنجد و ۲۰۰ تن خاکشیر از این نظر در رتبه های نخست کشوری قرار دارد.

فرماندار داورزن به فعالیت ۴۰ کارگاه فلفل کوبی با ظرفیت اشتغال ۲۰۰ نفر در روستای بیزه بخش مرکزی این شهرستان اشاره و بیان کرد: بخش قابل توجهی از محصول فلفل شهرستانهای اطراف و حتی استانهای خراسان شمالی و مرکزی کشور در همین کارگاهها فرآوری می شود.

وی ادامه داد: با این وجود نبود صنایع تبدیلی و فرآوری برای بخش اعظم محصولات کشاورزی سبب شد تا تولیدات داورزن به صورت خام فروشی در بازار عرضه شود.

فلاحی همچنین گفت: بزرگترین مجتمع گلخانه ای غرب خراسان رضوی به وسعت ۵۰ هکتار در روستای ریوند بخش باشتین بنا شده اما به دلیل نبود سرمایه گذار فقط سه واحد گلخانه ای آن فعال است.

وی افزود: ۵۰ هکتار زمین نیز به ناحیه صنعتی داورزن اختصاص یافته لذا به زودی ساخت مراحل یک و دو آن آغاز می شود.

فرماندار داورزن ۱۸۵ واحد مرغداری و تولید ۱۰ درصد گوشت سفید خراسان رضوی را از دیگر ظرفیتهای مهم این شهرستان برای سرمایه گذاری اعلام کرد.

فلاحی گفت: منابع آبی این شهرستان شامل ۱۲۸ رشته قنات، ۱۸۶ چشمه فصلی و دائمی، ۱۱ رودخانه و ۲۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق است.

وی افزود: خشکسالی های اخیر بر منابع آبی شهرستان تاثیر گذاشت و طی ۱۰ سال گذشته منابع آبی داورزن حدود ۸۵ سانتیمتر کاهش یافت.

* ظرفیتهای طبیعت داورزن

فرماندار داورزن به اقلیم کویری این شهرستان نیز اشاره و بیان کرد: این موضوع سبب شد تا داورزن از جاذبه مناسب برای طبیعت گردی و بوم گردی برخوردار باشد.

وی افزود: کویر مزینان با چشم اندازی زیبا منطقه ای مناسب برای برگزاری تورهای سیاحتی، ستاره شناسی و مسابقات آفرود، موتوکراس و ماشینهای صحرایی است.

فلاحی ادامه داد: روستاهای تاریخی کاهک، باشتین، ساروق، ریوند و چشام از دیگر جاذبه های داورزن در زمینه طبیعت گردی و بوم گردی در این منطقه است.

وی گفت: ۱۵۰ اثر تاریخی نظیر آتشگاه تاریخی آذربرزین مهر، خانه زادگاه دکتر علی شریعتی، کاروانسراهای تاریخی مهر و مزینان، آب انبار مزینان، قلعه تاریخی باشتین و برج حسین آباد چشام از جاذبه های تاریخی این شهرستان هستند.

فرماندار داورزن افزود: همچنین با اقدام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به منظور ایجاد یک سایت موزه در روستای باشتین به عنوان خواستگاه قیام سربداران، شرایط مناسبتری برای حضور گردشگران در منطقه فراهم می شود.

وی ادامه داد: به رغم جاذبه های طبیعی و تاریخی داورزن نبود مراکز اقامتی مناسب موجب ناشناخته ماندن ظرفیت گردشگری این منطقه شده است.

فلاحی گفت: این فقدان سبب شده تا مسافران از داورزن که در مسیر اصلی زمینی غرب و مرکز کشور و تهران به مشهد قرار دارد عبور کنند اما برای توقف به شهرستانهای مجاور بروند.

وی افزود: شهرداری و تعدادی از سرمایه گذاران محلی آمادگی ساخت واحدهای اقامتی بومگردی را در داورزن دارند لذا باید مسئولان استانی در این خصوص همکاری بیشتری کنند.

فرماندار داورزن ادامه داد: شهرستان این آمادگی را دارد تا در هر زمینه ای که سرمایه گذاران قصد سرمایه گذاری دارند تسهیلات و بسترهای مناسب قانونی را فراهم کنند.

این سایت در قبال این مطالب مسؤلیتی ندارد.

لینک منبع خبر

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.