چرا نانوایی های جوین نان سبوس دار تولید نمی کنند؟

چرا نانوایی های جوین نان سبوس دار تولید نمی کنند؟

مصرف نان سبوس دار در جوین ۵ درصد بیماری های ناشی از کمبود سبوس ۷۰ درصد!
کمتر از ۵ درصد جوینی ها نان سبوس دار مصرف می کنند! این پاسخ مدیر نانوایی یکی از محله های شهر نقاب به خبرنگار نسیم چون در خراسان رضوی است ، در برابر این سوال که چرا نان سبوس دار پخت نمی کنید؟
“جغتایی” متولی این نانوایی در گفتگو با خبرنگار ما، می گوید: چند روزی نان سبوس دار پختم و مشتری نداشت !

وی می گوید مشتریان نان می گویند : باید نان مثل “کره” سفید باشد!

و ما هم ناگزیر به پخت نان با درصد بسیار کم سبوس هستیم

 

 

نانوایی جوین

شاطر همین نانوایی به خبرنگار ما می گوید: نان سبوس دار مقداری تیره رنگ می شود و متاسفانه شهروندان هم غافل از فواید معجزه اسای سبوس اصرار به سفیدی نان دارند . در حالیکه نان سفید مساوی است با سبوس بسیار پایین !

یکی از متخصصان بیماری های چشم در شهرستان های سبزوارو جوین در این مورد به خبر نگار ما می گوید: بسیاری از بیماری ها ی مردم و تقریبا ۷۰ درصد ناشی از معده است و مشکل بسیاری از بیماری های معده و گوارش مربوط به استفاده نادرست از شیوه تغذسیاری از بیماری های معده در حال حاضر به دلیل استفاده مردم از نان های نا مرغوب و بدون سبوس است، بلکه برخی ایه است .دکتر مهری با بیان اینکه نه تنها بز بیماری های چشم هم با نان بدون سبوس ارتباط دارد.

این متخصص چشم افزود: اگرمردم نان سبوس دار مصرف کنند حتی نیازی به مصرف سبزی جات و میوه نیست!

یکی از شهروندان جوینی که برای دریافت نان مرغوب و با سبوس روزانه مساحت ۵ کیلومتری را پیاده طی می کند تا در تنها نانوایی این شهرستان که نان سبوس دار می پزد نان تهیه کند، به خراسان می گوید: از بیماری معده و گوارش رنج می بردم و هزینه های بسیاری برای دارو و درمان پرداخت کردم و در نهایت با راهنمایی یکی از متخصصان گوارش از نان سبوس دار استفاده کردم و مشکل بیماریم حل شد .

مسول صنف خبازان شهرستان جوین هم که نانوایی وی تنها واحد نانوایی این شهرستان است که به طور کامل نان سبوس دار تولید می کند، به خبرنگار ما می گوید: بنده که متولی تهیه سهمیه ارد مصرفی شهرستان هستم چند بار اقدام به تهیه آرد سبوس دار کرده ولی اصلا در این شهرستان استقبالی نمی شود!

استفاده از آرد سبوس دار درجوین و گلایه رئیس صنف خبازان از شهروندان!

بر خلاف آنچه که تا کنون مشتری نانوائی ها از خبازان و شاطرهای این شهرستان اظهار نارضایتی می کردند، این بارگلایه رئیس اتحادیه نانوائی ها جالب توجه است!

رئیس اتحادیه نانوائی های جوین امروز در گفتگو با خراسان رضوی با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر در یکی از نانوائی های این شهرستان آرد نان با کیفیت ۷ درصد ، پخت می شود، گفت: بیش از ۳ ماه است که به طور آزمایشی از نوع آرد کامل سبوس دار در نانوائی یکی از محله های شهر استفاده می شود ولی با کمال تاسف به دلیل رنگ تیره این نوع نان ها از سوی مشتریان مورد استقبال قرار نگرفته است!

حسن عباسی افزود: چون از این نوع نان سبوس دار خوب استقبال نشد، مجبور شدیم که در جهت ترویج استفاده از نان سالم و سبوس دار فقط ساعت مشخصی از زمان کاری را به پخت این نوع نان اختصاص دهیم .

وی یادآورشد در نانوائی های کشور معمولا از آرد با ۱۲ الی ۱۵ درصد استفاده می شود و هر چه این درصد بالا رود نان بی کیفیت و سبوس آن نیز کم می شود به طوری که از آرد ۲۳ درصد که هیچ گونه سبوسی نداشته و به” آرد سفید” معروف است در قنادی ها استفاده می شود

این مسول صنف خبازان خاطر نشان کرد: هرچه میزان سبوس آرد کمتر باشد نان نیز سفید تر بوده و متاسفانه مردم نیز به جای اینکه به دنبال کیفیت نان باشند بیشتر شیفته و مشتری سفیدی نان هستند!

در خور اشاره است که کامل ترین نوع نان از نظر سبوس ، نانی است که با آرد ۷ درصد پخت می شود و این نوع نان، هم اکنون فقط دریکی از نانوائی محله سردارآباد شهرنقاب به صورت تمام وقت پخت می شود و در یک نانوایی دیگر شهر فقط ساعت ۵ عصر الی ۸ شب پخت و تحویل شهروندان می شود.

این متولی صنف خبازان شهرستان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد نانوایی های سطح شهرستان از آرد با سبوس درصد پایین استفاده می کنند، خاطر نشان کرد: امروزه تهیه آرد برای ما آزاد است و هر آردی که نانوایی متقاضی باشند ما تهیه می کنیم . ولی صد افسوس که غالب مردم خواص سبوس را نمی دانند!

این سایت در قبال این مطالب مسؤلیتی ندارد.

لینک منبع خبر

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.