مکان های مذهبی و فرهنگی برغمد

مکان های مذهبی و فرهنگی برغمد

مکان های مذهبی و فرهنگی برغمد

 

۱-مسجد پایین:

این مسجد قدیمی­ ترین مسجد برغمد می­باشد و از قدمت بالای ۱۵۰ سال برخوردار است.احداث بنای قدیمی آن در ۱۵ سال پیش تخریب و اکنون در فضای حدود ۵۰۰ متر مربع در یک طبقه با مشارکت اهالی خصوصا اهالی پایین ده تجدید بنا شده است.براساس گفته های اهالی این مسجد توسط مرحوم حاج سید یحیی پدر مرحوم حاج سید حسین وبه عبارتی جد بزرگوار حاج سید رمضان حاج سید حسین احداث گردیده است.بانیانی که اقدام به احداث بنای جدید نموده اند می توان از آقایان صفر عبدول صفر-حاج عباس غلام حاتم و….. نام برد.

۲-مسجد جامع:

این مسجد که دارای چهار ایوان با شبستان بسیار زیبا بوده است تماما با خشت گلی در سال …… با همت اهالی خصوصا اقایان ……. احداث گردیده است.مسجد در سال ۱۳۵۸ کاملا تخریب و در فضای حدود ۱۰۰۰ مترمربع با اسکلت اهنی با همت اهالی و خصوصا آقایان……….. تجدید بنا گردیده است.

۳-مسجد همت آباد:

این مسجد در فضای به متراژ حدود ۳۰۰ متر مربع با واگذاری زمین توسط مرحوم حاج حسینعلی و توسط اهالی همت آباد در سال ۱۳۶۰ احداث و در سال ۱۳۹۱ توسط خیرین از جمله مرحوم حاج محمد حاج کاظم محمود حسین کربلایی رمضان و فرزندان مرحوم حاج سلیمان بازسازی گردیده است.

۴-مسجد بالا(سرپل):

این مسجد از قدمت بالای ۵۰ سال برخوردار است و توسط اهالی خصوصا اهالی بالای ده و بانیانی از جمله آقایان…..احداث گردیده است.

۵-مسجد حضرت ابوالفضل(روبروی بانک صادرات):

این مسجد با فضای حدود ۵۰۰ متر مربع در سال ۱۳۹۰ احداث گردیده است زمین آن توسط حاج علی حاج حسن و با مشارکت اهالی خصوصا افراد……….تکمیل و به بهره­برداری رسیده است.

۶-هیات زنجیرزنی پایین ده:

این هیات قدیمی­ترین هیات زنجیرزنی برغمد است که سابقه فعالیت یکصد ساله دارد.دستداندرکاران هیات در قبل از انقلاب ­آقایان مرحوم محمد معمار عباس حاج کاظم،کربلایی عباس فاضل و…… بوده­اند و در حال حاضر کسانی که هیات را به راه می­اندازند حاج علی حاج کاظم فرزند ایشان تقی برغمدی و علی استاد رمضان و…..می­باشند.

۷-هیات زنجیرزنی بالای ده:

این هیات از حدود ۵ سال پیش فعالیت خود را آغاز نموده است و از ابتدا توسط آقایان کربلایی علی شورامیرزای حسن و علی رضا حسین حاجی اداره می­شود.

۸-هیات تعزیه خوانی برغمد:

این هیات سابقه بیش از ۱۰۰ سال دارد.در دهه ۱۳۵۰ الی ۱۳۳۰ توسط مرحوم حاج میرزای حسین مشغول فعالیت بوده است از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۰ توسط مرحوم کربلایی حسین اخوند ، به همراه بر­ادران و فرزندان ایشان فعالیت می­کرده است و در حال حاضر توسط حاج حسن آخوند و محسن کربلایی حسین اداره می­شود. مکان تعزیه در ۲۰ سال گذشته در مسجد جامع و روز عاشورا در منزل مرحوم غفور و محل فعلی مسجد همت آباد برگزار می­شده است و در حال حاضر در محل مصلا برغمد برگزار می­شود.

۹-امام زاده برغمد:

امام زاده که فاقد مشخصات می­باشد در گذشته آنرا بنام پیر مراده می­خواندند در ۸۰ سال گذشته توسط مرحوم حاج سید یحیی احداث گردیده است. درسال ۱۳۷۷ تخریب و توسط آقایان حاج رجب و حاج علی ­آخوند و با همت اهالی تجدید بنا گردیده است.

۱۰-طرح احداث و بهسازی مصلا برغمد:

این طرح در سال ۱۳۷۷ با همت اهالی و پی­گیری حاج علی برغمدی مدیر عامل موسسات بنی هاشم(ع) با احداث ۲۰۰۰ متر دیوار کشی با ارتفاع حدود یک متر با بکارگیری بیش از یکصد ماشین سنگ و آجر احداث گردیده است و فضای قدیمی تبدیل به   فضای سبز کنونی گردیده است.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.