ایجاد موزه عرفان و فلسفه سبزوار، اقدامی ارزشمند در جهت معرفی حاجی سبزواری

ایجاد موزه عرفان و فلسفه سبزوار، اقدامی ارزشمند در جهت معرفی حاجی سبزواری

سبزوار نیوز/سبزوار از روزگاری به عنوان گهواره علم و دانش در دنیا مطرح بوده است. قرارگیری این دیار در مسیر جاده بین‌المللی ابریشم سبب شد تا در دوران کهن بزرگان و دانشمندان زیادی از منطقه عبور کنند.

به گزارش سبزوار نیوز وجود بزرگانی چون سید عبدالاعلی سبزواری، مرحوم دکتر علی شریعتی، دکتر قاسم غنی، مرحوم بیهقی، آیت الله علوی سبزواری و حاج ملاهادی سبزواری به این دیار ویژگی خاصی داده است، اما در بین دانشمندان بزرگ این دیار شخصیت بارز حاج ملاهادی سبزواری بیش از دیگران به چشم می‌آید. این شخصیت عارفی نامدار، فقیهی بزرگ و فیلسوفی شهره در بین فلاسفه جهان است. کتاب‌های زیادی از سوی این دانشمند بزرگ در زمینه عرفان و فلسفه نگاشته شده که امروز به عنوان مرجعی از سوی دانشمندان جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود آرامگاه این شخصیت بزرگ در سبزوار سبب شد تا سال گذشته موضوع راه اندازی موزه‌ای با عنوان «عرفان و فلسفه» با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری و اداره میراث فرهنگی شهرستان در راستای توسعه فعالیت‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی در محل آرامگاه این عارف نامدار  مطرح شود. بخش مهمی از اعتبار راه اندازی و نگهداری این موزه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تامین خواهد شد تا روند فعالیت‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی در کنار موزه ادامه یابد. علیرغم درخواست‌های مکرر دانشگاه حکیم سبزواری برای دراختیار گرفتن آرامگاه و رایزنی‌های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان برای واگذاری این بنا به دانشگاه، هنوز اتفاقی جدی در این زمینه رخ نداده و مسئولان نیز در پاسخ به خبرنگاران ازپیگیری برای راه اندازی موزه سخن می‌گویند.
**اختصاص ۵ میلیارد ریال برای ایجاد موزه فلسفه و عرفان در سبزوار
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری  با بیان این‌که این مجموعه آمادگی در اختیار گرفتن آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری و راه اندازی موزه «عرفان و فلسفه» را دارد، گفت: در سفر معاون سازمان برنامه و بودجه کشور به سبزوار قرار شد این محل برای ایجاد موزه به دانشگاه واگذار شود و سالانه ۵ میلیارد ریال از سوی این نهاد برای توسعه فعالیت‌های علمی به دانشگاه اختصاص یابد.
«جواد حدادنیا» با بیان این‌که ایجاد موزه عرفان و فلسفه در انتظار واگذاری آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری از سوی میراث فرهنگی به دانشگاه حکیم سبزواری است، افزود: در راستای توافق با سازمان برنامه و بودجه کشور و در مسیر راه‌اندازی این موزه، کرسی حکیم سبزواری شناسی در این دانشگاه ایجاد می‌شود تا ابعاد مختلف شخصیت این دانشمند نیز مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان این‌که ایجاد موزه عرفان و فلسفه در انتظار همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی برای واگذاری آرامگاه است، اظهارکرد: اداره میراث و فرمانداری سبزوار پیگیری‌های لازم برای اختصاص این محل به دانشگاه و راه‌اندازی موزه عرفان وفلسفه را انجام داده اند. در انتظار اقدام جدی این اداره کل برای واگذاری آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری هستیم.
وی ادامه داد: در همین راستا طرح پیشنهادی دانشگاه برای ایجاد موزه در محل آرامگاه به اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ارائه شده و در انتظار تائید این طرح از سوی مسئولان این اداره کل است.
حدادنیا اضافه کرد: همزمان با تائید طرح و واگذاری این مجموعه فعالیت‌های دانشگاه برای ایجاد موزه آغاز می‌شود.

**واگذاری مقبره حاجی سبزواری
رئیس اداره صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی سبزوار نیز در این خصوص با اشاره به طرح ایجاد موزه عرفان و فلسفه در محل آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری گفت: این آرامگاه از باارزش‌ترین و مهم‌ترین نفایس سازمان میراث فرهنگی محسوب می‌شود و به همین دلیل واگذاری آن  دشوار است.
«محمودرضا سلیمانی» با بیان این‌که واگذاری اماکن عمومی مانند کاروانسراها، یخدان‌ها و آب انبارها از طریق صندوق احیاء میراث فرهنگی آسان و از محدودیت‌های قانونی کمتری برخوردار است، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به واگذاری نفایس سختگیری‌های زیادی می‌کند که این موضوع به عنوان یک اصل مهم در سازمان مورد توجه است.
وی با تأکید براینکه شرایط دانشگاه برای در اختیار گرفتن آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری و ایجاد موزه برای سازمان میراث فرهنگی از اهمیت زیادی برخوردار است، ادامه داد: این آرامگاه به صورت روزانه و از ساعت ۷ صبح میزبان مردم سبزوار است. این آرامگاه یک فضای عمومی است و در اختیار و دسترس مردم قرار دارد و باید دید دانشگاه پس از واگذاری، شرایط لازم برای حضور مردم در این مجموعه را فراهم می‌کند. یا نه.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار عنوان کرد: دانشگاه حکیم سبزواری طرحی را برای ایجاد موزه عرفان و فلسفه در اختیار این اداره گذاشته و اداره کل میراث فرهنگی بررسی این طرح اصرار بیشتری دارد.
وی ادامه داد: دانشگاه در طرح پیشنهادی خود مشخص نکرده است که قصد انجام چه کاری را در مجموعه حاج ملاهادی سبزواری  دارد و موضوع ایجاد موزه عرفان و فلسفه در محل ذکر شده نا مفهوم و گنگ است.
 سلیمانی با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی باید شرایط دانشگاه را مورد بررسی بیشتری قرار داده و نظر خود را نسبت به واگذاری این محل اعلام کند، عنوان کرد: انتظار می‌رود، دانشگاه طرحی مدون و کارشناسی شده و با جزئیات بیشتری را در اختیار این اداره بگذارد که در این صورت می‌توان فرآیند واگذاری را سریع کرد.
این مسئول با بیان این‌که با مجموعه مدیریت فعلی دانشگاه نگرانی در خصوص مرمت، نگهداری و حراست از این مجموعه وجود ندارد، گفت: یکی از دلایل طولانی شدن مراحل واگذاری این مجموعه تغییر مدیریت‌های بسیار در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
وی خاطرنشان کرد: این تغییر مدیریت‌ها سبب شد تا پرونده واگذاری آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری برای چندمین بار مسیر خود را از ابتدا تا انتها طی کند تا نتیجه نهایی حاصل شود.
سلیمانی تصریح کرد: مجموعه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار با واگذاری این محل موافقت کرده است، اما نتیجه نهایی باید از سوی این اداره کل اعلام شود.

**اخذ موافقت اداره کل میراث فرهنگی
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار نیز گفت: طرح ایجاد موزه عرفان و فلسفه از سوی دانشگاه حکیم سبزواری در سفر معاون سازمان برنامه و بودجه کشور به این شهرستان مطرح شد و پیگیری‌ها برای راه اندازی این موزه در محل آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری در دستور کار قرار گرفت.
«احمد برادران» با بیان این‌که کلیات واگذاری آرامگاه به دانشگاه مورد موافقت اداره میراث فرهنگی، فرمانداری و دانشگاه حکیم سبزواری قرار گرفته است، اظهار کرد: در نشست‌هایی که با مدیرکل مراث فرهنگی خراسان رضوی برگزار شد، قول‌هایی برای واگذاری آرامگاه حاجی سبزواری به دانشگاه و راه اندازی موزه داده شد.
وی عنوان‌کرد: براین اساس قرار است در یک تفاهم نامه آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری برای راه‌اندازی موزه و انجام فعالیت‌های پژوهشی در یک دوره ۱۰ساله  در اختیار دانشگاه قرار بگیرد.
برادران اضافه کرد: درحال حاضر تمام موافقت‌ها برای واگذاری این مجموعه اخذ شده که امید است با امضای تفاهم نامه بین دانشگاه و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی این مجموعه در نیمه نخست سال راه اندازی شود.
وی گفت:  با راه اندازی این موزه زمینه برای تبدیل این آرامگاه به یک کرسی بزرگ حکیم شناسی که مرتبط با شخصیت حاج ملاهادی سبزواری است، در کشور فراهم می‌شود.

این سایت در قبال این مطالب مسؤلیتی ندارد.

لینک منبع خبر

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.