افزایش موسسات آموزش زبان انگلیسی در سبزوار فرصت ها و تهدیدات

افزایش موسسات آموزش زبان انگلیسی در سبزوار فرصت ها و تهدیدات

 

سبزوار نیوز/یک استاد دانشگاه: تجاری سازی موسسات آموزش زبان انگلیسی یک آسیب مهم در این عرصه است.

به گزارش سبزوار نیوز، امروزه با پیشرفت علم و فناوری و گسترش ارتباطات بین المللی، یادگیری زبان انگلیسی در کشورهای غیر انگلیسی زبان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در کشور ما نیز زبان انگلیسی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اهمیت این موضوع به اندازه ای است که امروز آموزشگاه های مختلفی برای آموزش این زبان به افراد از سنین کودکی تا بزرگسالی ایجاد شده است. موضوعاتی مختلفی از جمله جایگزینی واژگان انگلیسی به جای واژگان پارسی در گفتمان محاوره ای افراد، تحت ثاثیر قرار گرفتن فرهنگ ، افزایش آموزشگاه های خصوصی زبان انگلیسی با رویکرد کسب درآمد به جای آموزش و…. به عنوان مهمترین آسیب های این حوزه مورد توجه است. علاقه به یادگیری زبان انگلیسی و کسب درآمد توسط برخی افراد سبب شد تا در سبزوار تعداد آموزشگاه های زبان انگلیسی در یک بازه زمانی از دو به به ۲۴ عدد که از وزارت و آموزش و پرورش دارای مجوز رسمی هستند، افزایش یابد. این آموزشگاه ها دارای مجوز از هستند. بعضی کاستی های مربوط به آموزش زبان در مدارس و دانشگاه ها مانند محدودیت زمانی، تراکم زیاد افراد در کلاس و یکسان نبودن سطح علاقه موجب افزایش تعداد موسسات آموزش زبان انگلیسی در سراسر کشور از جمله در استان خراسان رضوی شده است که این مسئله فرصت ها و چالش هایی را ایجاد کرده است. خبرنگار ما در گفت و گو با یکی از کارشناسان حوزه آموزش زبان انگلیسی، نقاط قوت و ضعف آموزش زبان انگلیسی در مدارس، دانشگاه ها، و آموزشگاه ها را مورد بررسی قرار داده است. سید سعید شهرآئینی متولد سال ۱۳۵۳ دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی تهران است. وی از سال ۱۳۷۷ به عنوان آموزگار و از سال ۱۳۸۱ به عنوان استاد در دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی سبزوار تدریس کرده است و سابقه تدریس در آموزشگاه های زبان انگلیسی را نیز دارد.

**ضعف نظام آموزش و پرورش در حوزه آموزش زبان انگلیسی چیست؟

در آموزش و پرورش به آموزش زبان انگلیسی اهمیت چندانی داده نمی شود. در حقیقت، درس زبان انگلیسی در مدارس به عنوان یک رفع تکلیف در کنار سایر دروس در برنامه درسی گنجانده شده است و با وجود اهمیت زبان انگلیسی، بر یادگیری آن تاکید چندانی نمی شود. البته از سال ۱۳۹۲ شاهد تالیف کتاب های جدید و استفاده از روشهای جدید تدریس با رویکرد ارتباطی و مکالمه محور هستیم که پیشرفت بسیار خوبی به شمار می آید. اما محدودیت ساعت های تدریس، تراکم زیاد دانش آموزان در کلاس و انگیزه پایین بسیاری از آنها موفقیت آموزش و یادگیری را به حداقل می رساند و امکان آموزش زبان انگلیسی به صورت مطلوب وجود ندارد. همچنین در آزمون های پیشرفت تحصیلی در دوره متوسطه اول درس زبان انگلیسی وجود ندارد که می تواند بر نگرش دانش آموزان نسبت به اهمیت این درس تاثیر منفی داشته باشد.

**آیا ساعت های اختصاص یافته برای آموزش زبان در آموزش و پرورش و آموزش عالی با هدف مشخص شده تناسب دارد؟

پس از تعطیلی مدارس در روزهای پنج شنبه، تدریس زبان انگلیسی در دوره متوسطه اول به یک جلسه در هفته کاهش یافته است و در دوره متوسطه دوم نیز در هر هفته فقط سه ساعت یعنی یک جلسه و نیم به آموزش زبان انگلیسی اختصاص یافته است؛ که با این زمان محدود نمی توان زبان انگلیسی را که شامل مهارت های گوناگون است به شکل مطلوب آموزش داد و دستیابی به تمامی اهداف تعیین شده تقریبا غیرممکن است. در نظام آموزش عالی تاکید بیشتر بر آموزش درک مطلب متون علمی به زبان انگلیسی است و اگر آموزش درک مطلب و ترجمه را به عنوان هدف اصلی آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه ها در نظر بگیریم، تعداد واحد ها و ساعات تدریس اختصاص یافته تا حدی مطلوب است. البته باز هم میزان موفقیت در دستیابی به این هدف به عوامل مختلف دیگری مانند محتوای آموزشی، میزان انگیزه و علاقه دانشجویان و مهارت مدرسان در ارائه مطالب بستگی دارد. از سوی دیگر باید توجه داشت که هدف آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه ها نباید صرفا به آموزش درک مطلب و ترجمه محدود شود، بلکه باید سایر مهارت ها مانند مهارت مکالمه و نوشتن را شامل شود که این مسئله نیازمند افزایش ساعات و واحدهای درسی است که شاید در حال حاضر برای نظام آموزش عالی کشور ممکن نباشد.

**چه شیوه ای را برای تدریس زبان انگلیسی پیشنهاد می کنید؟

یادگیری زبان انگلیسی شامل یادگیری مهارت های مختلف زبانی است و شیوه های مختلفی برای تدریس هر یک از این مهارت ها وجود دارد. اما به طور کلی، شیوه های نوین تدریس با رویکرد ارتباط محور بر توسعه مهارت های ارتباطی و کلامی فراگیران تاکید می کنند و البته شیوه مناسب برای تدریس هر مهارت به شرایط و اهداف فراگیران، شرایط و امکانات موجود در کلاس و نیز ماهیت آن مهارت بستگی دارد.

**علت موفقیت بیشتر آموزشگاه های زبان انگلیسی نسبت به نظام آموزشی کشور چیست؟

در آموزشگاه ها معمولا تعداد فراگیران در هر کلاس کمتر، انگیزه آن ها بالاتر و شرایط زمانی از نظر ساعات تدریس مناسب تر است. همچنین افراد به صورت داوطلبانه برای فراگیری زبان انگلیسی به این آموزشگاه ها مراجعه می کنند و افراد از انگیزه و علاقه بالایی برای یادگیری زبان انگلیسی برخور هستند. همچنین بسیاری از افرادی که به این آموزشگاه ها مراجعه می کنند آموزش های پایه را در مدارس و دانشگاه ها دریافت کرده اند که به آموزشگاه ها امکان می دهد وقت کمتری را برای آموزش های اولیه فراگیران صرف کنند. از طرف دیگر اکثر این آموزشگاه ها تنها بر روی یک مهارت یعنی مهارت مکالمه تمرکز دارند و بر خلاف آنچه در مدارس شاهد آن هستیم به جنبه های مختلف زبان نمی پردازند. مجموع این شرایط می تواند دلیل موفقیت نسبی آموزشگاه های آزاد زبان انگلیسی باشد.

**آسیب های آموزشگاه های زبان انگلیسی در حوزه آموزش فراگیران چیست؟

یکی از مهمترین آسیب ها در برخی آموزشگاه های زبان به ویژه آموزشگاه هایی که از شهرت کمتری برخوردار هستند رویکرد تجاری آنها به مسئله آموزش زبان انگلیسی است، به طوری که برخی از آموزشگاه ها برای کاهش هزینه های آموزش از مدرسانی استفاده می کنند که از مهارت کمتری در امر آموزش و ارائه مطالب برخوردار هستند. همچنین ممکن است این گونه آموزشگاه ها با هدف کاهش هزینه ها و افزایش درآمد، تعداد زیادی فراگیر را که از نظر دانش زبانی در سطح یکسانی نیستند در یک کلاس قرار دهند که این امر بازدهی آموزش را کاهش می دهد. به این دلایل و برای پیشگیری از آسیب های جانبی دیگر، فعالیت آموزشگاه های زبان انگلیسی نیازمند نظارت بیشتری است.

**آیا مقایسه وضعیت آموزش زبان انگلیسی در ایران با کشورهایی مانند هند، پاکستان، و مالزی صحیح است؟

مقایسه وضعیت آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در ایران با کشورهایی مانند هند، پاکستان، و برخی کشورهای عربی صحیح نیست زیرا در این کشورها زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در جامعه بکار برده می شود و بنابراین شهروندان این کشورها در جامعه با این زبان به صورت مستقیم برخورد دارند. این مسئله تفاوت مهمی را بین انگیزه فراگیران در این کشورها برای یادگیری زبان انگلیسی و نیز شیوه و روش یادگیری آنها نسبت به فراگیران ایرانی زبان انگلیسی ایجاد می کند. در کشور ما زبان انگلیسی یک زبان خارجی است و افراد در محیط جامعه با این زبان برخورد مستقیمی ندارند و یادگیری از طریق محیط امکان پذیر نیست. این مسئله بر انگیزه و علاقه فراگیران تاثیر بسزایی دارد.

این سایت در قبال این مطالب مسؤلیتی ندارد.

لینک منبع خبر

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.