دانش آموزان عشایر سبزوار در انتظار بهره مندی از تحصیل

دانش آموزان عشایر سبزوار در انتظار بهره مندی از تحصیل

سبزوار نیوز/خانواده های عشایر غرب خراسان رضوی در هشت طایفه با۶۱۵ خانوار و با جمعیت سه هزار و ۳۰۰ نفر می باشند در شهرستان های سبزوار، خوشاب و داورزن زندگی می کنند. ۷۵ درصد جمعیت عشایری این منطقه در بخش روداب سبزوار ساکن هستند.

سبزوار نیوز/در سال های اخیر دولت زمینه ارائه خدمات به عشایر این خطه از استان را فراهم کرد اما با این وجود هنوز مردم این منطقه همچنان محروم از خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی هستند. البته بی رغبتی خانواده های عشایر به ادامه تحصیل فرزندانشان نیز بر این مشکلات اضافه شده و همین موضوع سبب شد تا پنج سال گذشته در مجموع ۲۰۰ دانش آموز از ادامه تحصیل خود داری کنند.هم اکنون یک مرکز بهداشتی و درمانی سیار در مناطق عشایری به مردم این منطقه ارائه خدمت می کند. از  مجموع هزار و ۲۰۰ دانش آموز محصل در این مناطق  ۲۰۰ نفر ترک تحصیل کرده اند.
**عشایر  در انتظار تحقق وعده مسئولان
دهیار منطقه عشایری چاه تلخ سبزوار  اظهارداشت: ۷۰ درصد عشایر در بخش روداب سبزوار زندگی می کنند .
محمد بخشزایی تصریح کرد: این عشایر ۷۰ هزار راس گوسفند و بز و حدود ۳۶۰۰ نفر شتر در اختیار دارند و در مجموع ۲۰ درصد گوشت قرمز مصرفی شهرستان سبزوار معادل حدود ۹۰۰ تن را در سال تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
وی ادامه داد: نبود مرکز بهداشتی و درمانی ثابت و مدرسه در مقطع دوره متوسطه اول و دوم از مهمترین خواسته های مردم این منطقه است.
بخشزایی تصریح کرد: مسافت دور مدارس در مقطع متوسطه اول و دوم  سبب شده تا دانش آموزان عشایری پس از اتمام دوران ابتدایی از رفتن به مقاطع بالاتر امنتاع کنند.
وی عنوان کرد: همچنین به دلیل سیار بودن مرکز بهداشتی و درمانی در مناطق عشایری پزشک به صورت ثابت در این منطقه مستقر نمی شود و این موضوع در ارائه خدمات به ساکنان این منطقه موثر است.

**ترک تحصیل ۲۰۰ دانش آموزعشایری
رئیس اداره امور عشایری مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار اظهارداشت: ظرف پنج سال گذشته از مجموع یک هزار و ۲۰۰ دانش آموز محصل در منطقه ۲۰۰ دانش آموز ترک تحصیل کرده اند.
محمد نبودی فر تصریح کر د: دانش آموزان عشایری به دلیل نبود دبیرستان در سطح منطقه و پس از دوران تحصیل در مقطع ابتدایی و راهنمایی  مجبور به ترک تحصیل هستند.
وی یادآورشد: دانش آموزان عشایری  برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باید به منطقه روداب یا شهرستان های نزدیک مراجعه کنند.
رئیس اداره عشایری سبزوار خاطرنشان کرد: دوری مسافت و نیاز خانواده ها به فرزندانشان برای اداره امور زندگی و انجام کارها سبب شده تا خانواده ها اجازه تحصیل به آنها را ندهند.
نبوی افزود: اگر مدارس متوسطه اول و دوم نیز در مناطق عشایری احداث شوند مشکل ترک تحصیل عشایر بسیار کاهش می یابد.
وی ادامه داد:مدارس امنطقه عشایری به صورت  کانکس، چادر و ساختمان امسال ۱۶۰ دانش آموز در مدارس عشایری در این مدارس در حال تحصیل هستند.
وی عنوان کرد: از مجموع  ۳۳ منطقه عشایری سبزوار فقط ۱۱ منطقه دارای مدرسه هستند که این موضوع در تحصیل دانش آموزان موثر است.
**توسعه خدمات بهداشت و درمان نیاز مناطق عشایری سبزوار
رئیس اداره امور عشایری سبزوار با اشاره  به نیاز مناطق عشایری سبزوار به توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در سطح این منطقه  گفت: درحال حاضر یک مرکز بهداشت سیار در منطقه عشایری روداب سبزوار به عشایر این شهرستان خدمات رسانی می کند که براساس اعلام عشایر این خدمات کافی نیست.
نبوی  فر خاطرنشان کرد: با پیگیری انجام گرفته قرار است یک خانه بهداشت دائم با تجهیزات کامل با حضور  یک بهورز در این منطقه  احداث شود که جمعیت سه هزار و ۵۰۰ نفری عشایر را تحت پوشش قرار می دهد.
وی با بیان اینکه حداقل امکانات رفاهی به عشایر در این مناطق برای جلوگیری از کوچ ارائه می شود، اضافه کرد: از جمله اقدامات ارائه شده به عشایر آسفالت و ترمیم راه های عشایری است که از ابتدای سال تا کنون ۳۷۰ کیلومتر از راه های عشایری در ۲ مرحله با هزینه ۴۰۰ میلیون ریال ترمیم شد.
** پراکندگی جمعیت عشایر دلیل عدم احداث دبیرستان
رئیس اداره آموزش و پرورش سبزوار اظهارداشت: تعداد کم و پراکندگی دانش آموزان در مناطق عشایری در مقاطع متوسطه اول و دوم  از مهمترین دلایل عدم احداث مدارس متوسطه اول و دوم در مناطق عشایری است.
مرتضی بیتش اظهارداشت: برای ایجاد مدرسه در دوره متوسطه اول و دوم حداقل باید ۴۰ دانش آموز در مدارس عشایری در حال تحصیل باشند تصریح کرد: کمبود دانش آموزان سبب شده احداث مدرسه در این مناطق امکان پذیر نباشد.
وی با بیان اینکه ۲  مرکز شبانه روزی متوسطه در روستاهای درقدم برای پسران و روداب برای دختران در مقطع متوسطه مشغول به فعالیت هستند عنوان کرد: دانش آموزان عشایر در این مقاطع می توانند به این مدارس مراجعه کنند و برای آمد و شد آنها وسائل نقلیه رایگان پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه ازدواج زود هنگام دختران عشایر یکی از دلایل عدم تمایل به ادامه تحصیل در میان آنهاست، گفت: فرزندان عشایر به دلیل اینکه بازوی کار برای خانواده ها محسوب می شوند، خانواده ها تمایل به ادامه تحصیل فرزندانشان ندارند.
بینش با بیان اینکه یکی از مشکلات عشایری در مطقه سبزوار کوچ کردن است، عنوان کرد: در ۲ سال گذشته ۱۳۵  دانش آموز عشایری از سبزوار به هرستان های اطراف کوچ کرده اند.
وی افزود: آموزش و پرورش و موسسه های خیریه با ارائه خدماتی مانند سرویس رفت و آمد رایگان و توزیع لباس فرم و لوازم التحریر رایگان در میان دانش آموزان عشایری شرایط تحصیلی و تمایل آنها به ادامه تحصیل را فراهم میکند.
رئیس اداره آموزش و پرورش سبزوار با بیان اینکه امسال هفت مدرسه عشایری مجهز به رایانه شدند، گفت: همچنین امسال برای نخستین بار در کشور ۶ تعداد کانکس مجهز به کلاس درس، اتاق معلم، سیستم گرمایشی و سرمایشی، حمام و سرویس بهداشتی به مناطق عشایری سبزوار ارسال شد.
** استقرار خانه بهداشت در مناطق عشایری سبزوار
رئیس مرکز بهداشت سبزوار  با اشاره به اینکه بیشترین جمعیت عشایری سبزوار در مناطقی از روداب زندگی می کنند، گفت: تا کنون یک تیم سیار هر یک ماه و هر سه ماه با حضور پزشک به مناطق عشایری می رفتند و در آنجا خدمات پزشکی را ارائه می کردند.
مریم مسعودی فر اظهارداشت: به دلیل بعد مسافت و حفظ جان مادران باردار که در الویت کاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوارقرار دارد، در آخرین بازنگری طرح گسترش در مناطق محیطی احداث یک خانه بهداشت عشایری در منطقه روداب پیش بینی شد.
وی بابیان اینکه این خانه بهداشت با یک بهورز بومی در منطقه عشایری شروع به کار می کند، ادامه داد: این طرح در وزارت خانه تایید شد و درحال حاضر در انتظار تهیه چارت و برنامه های سازمانی است و با موافقت نهایی در این مناطق مستقر می شود.

این سایت در قبال این مطالب مسؤلیتی ندارد.

لینک منبع خبر

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.