نگاهی به آئین‌های شب یلدا در دورهم‌نشینی سنتی ایرانیان

نگاهی به آئین‌های شب یلدا در دورهم‌نشینی سنتی ایرانیان

سبزوار نیوز / شب یلدا به عنوان طولانی‌ترین شب سال همه ساله با آئین‌ها و مراسم خاصی در شهرهای مختلف کشور برپا می‌شود. در دور هم نشینی سنتی ایرانیان انار محبت در جمع گرم خانواده دانه می‌شود و حافظ خوانی بزرگترها، صفابخش دل‌های جوانترهاست.

به گزارش سبزوار نیوز ، یلدا آخرین شب پاییز، یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا اولین ساعات ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.

شب یلدا، فرصت مناسبی برای استفاده معنوی و تقویت تعامل اجتماعی با بهره‌گیری از ظرفیت گنجینه‌های بزرگ هر خانواده و قصه های عبرت آموز معنوی توسط آنان است.

خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، با جمع شدن در منزل بزرگترهای فامیل، بلندترین شب سال را به شب نشینی می گذرانند،خانواده ها نیز انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه، هندوانه را مهیا و دور هم صرف می‌کنند. قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ نیز دراین شب رایج است.

شب یلدا در میان هر قوم و قبیله ایرانی رسوم خاص خود را دارد که مهمترین آنها رفتن به منزل بزرگترها، خواندن دیوان حافظ و فردوسی‌خوانی و داستان‌های شفاهی، خوردن تنقلات و میوه‌، انداختن سفره های رنگین، دادن هدایا به تازه عروس ها و دامادها، دراز کردن شال یا چادری از پشت بام همسایه برای دریافت آجیل و میوه از سوی دیگر همسایگان و خواندن اشعاری به همین منظور و…. است.

این سایت در قبال این مطالب مسؤلیتی ندارد.

لینک منبع خبر

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.