سبزوار ۷ برابر سال گذشته تولید گندم داشته است

سبزوار ۷ برابر سال گذشته تولید گندم داشته است

سبزوار نیوز/ مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با اعلام اینکه سهم سبزوار از تولید گندم امسال ۱۴ هزار تن یعنی ۷ برابر سال گذشته است، گفت: بعد از سال ۸۴ امسال با تولید ۱۱ میلیون تن به خودکفایی گندم رسیدیم.

به گزارش سبزوار نیوز به نقل از خبرگزاری مهر منصور برغمدی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: با روی کار آمدن  دولت یازدهم اتفاق مهمی در بحث شورای عالی آب رخ داد که از جمله این موارد می توان به بحث آبگیری و احیاء دریاچه ارومیه که سال‌ها خشکیده بود اشاره کرد.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی کشور کاهش منابع آبی بود میزان آب موجود در سفره‌های زیر زمینی مهمترین چالش اصلی بخش کشاورزی هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت است  که با هماهنگی و مدیریت انجام شده دولت بسته حمایتی خوبی را در بحث آب پیش بینی کرد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سبزوار با بیان اینکه کمبود منابع مالی در کاهش اعتبارات دستگاه‌ها از جمله بخش کشاورزی موثر است، عنوان کرد: اجرای هر طرحی در گرو تامین منابع مالی است با وجود کمبود اعتبار برای حل چالش تامین آب در سال اخیر ۲۰ رشته قنات بالغ بر ۱۵ کیلومتر با مشارکت مردم سبزوار احیا شد و شهرستان توانست یک چهارم اعتبارات استانی و ملی را در بحث قنات‌ها به خود اختصاص دهد.

 وی ادامه داد: با مدیریت اعمال شده، ایران بعد از سال ۸۴ امسال با تولید ۱۱ میلیون تن به خودکفایی گندم رسید که این رقم در سال زراعی گذشته حدود ۵ میلیون تن بود.

برغمدی افزود:  سهم سبزوار از تولید گندم امسال ۱۴ هزار تن یعنی ۷ برابر سال گذشته شده  است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: قبل از اجرای برجام  ما با بحث واردات بی رویه محصولات از کشورهای اروپایی مواجه بودیم  که همین امر موجب متضرر شدن کشاورز می‌شد که در دو سال گذشته در راستای حمایت از تولید داخلی بحث واردات به شدت کنترل شد و اولویت بازار توزیع و فروش محصولات داخلی قرار گرفت.

وی بابیان اینکه خراسان رضوی در گذشته سه رقم گلزا را کشت میکرد که در حال حاضر به ۱۵ رقم افزایش رسیده است، اظهار کرد: میزان تولید این محصول نسبت به سال ۹۲ سه برابر شده است .

برغمدی گفت:  در گذشته بیش از ۹۰ درصد روغن مصرفی کشور از خارج وارد می‌شد که با کشت این محصول روغن وارداتی هم اکنون به مرز ۷۰ درصد رسیده است.

وی افزود:  خط اعتباری مکانیزاسیون بخش کشاورزی که به نوعی تعطیل شده بود از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳ میلیارد و ۸۰۰ تومان در سال ۹۵ رسید ماشین آلات گذشته جوابگوی کشت‌های امروز  در سبزوار نیست که باید انقلابی در بحث مکانیزاسیون این بخش رخ دهد.

این سایت در قبال این مطالب مسؤلیتی ندارد.

لینک منبع خبر

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.