مهاجرت برغمدی ها

مهاجرت برغمدی ها

طی سال­های ۱۳۹۱ الی ۱۳۵۶ جمعیت زیادی از روستای برغمدی به دلیل خشکسالی به شهرستان­های تهران،سبزوار ،مشهد،کرج،پاکدشت،گرگان،گرمسار مهاجرت نموده­اند.براساس بررسی­های انجام شده جمعیت کل برغمد که در خارج از روستای برغمد سکنی دارند ۵۰۰۰۰ نفر می­باشند(تهران ۳۰۰۰۰ نفر،سبزوار ۵۰۰۰ و مابقی در دیگر شهرها زندگی می­کنند.

برغمدیهای مقیم تهران ارتباط وسیع و گسترده ای با مردم روستا دارند. در ایام نوروز، محرم و شهریور ماه به روستا آمده و در پروژه­های عمرانی مشارکت دارند.برغمدی­های مقیم تهران در جهت توسعه و اهداف خود اقدام به تأسیس حسینیه، موسسه خیریه-صندوق قرض الحسنه نموده­اند که از مزایای آن علاوه بر اینکه کلیه برغمدیها برخوردار هستند افراد دیگری نیز از این مزایا استفاده می­کنند.

برغمدی های مقیم سبزوار نیز در طی سه سال اخیر اقدام به احداث مسجد و حسینیه با نام امام رضا(ع) نموده­اند مسجد و حسینیه احداثی در۱۰۰۰ مترمربع زمین با ۲۰۰۰ متر زیر بنا در دو طبقه مجهز به سیستم آشپزخانه و امکانات رفاهی در سال ۱۳۹۰ به بهره­برداری رسیده است با توجه به اینکه حسینیه و مسجد احداثی در مسیر جاده تهران مشهد قرار گرفته است روزانه پذیرایی تعداد زیادی از زاﺋران امام هشتم(ع)است.

جا دارد در اینجا از کلیه برغمدی­های مقیم سبزوار که اقدام به احداث بزرگترین مسجد و حسینیه در سبزوار نموده­اند از جمله آقایان حاج محمد رضا برغمدی و فرزندان ایشان خصوصا صادق برغمدی،حاج علی پیکر،حاج سید علی برغمدی ،علی رومانی،حاج حسین و حاج حسن گلستانی،حاج حسین و حاج حسن ظلا فروش،فرزندان مرحوم حاج رضا سلیمان ،فرزندان حاج براتعلی حاج رسول و کلیه عزیزان دیگر که در احداث این پروژه زحمت کشیده­اند تقدیر و تشکر نماییم (اجرشان با امام رضا(ع)).

برغمدیهای مقیم مشهد نیز با همت کلیه برغمدیها اقدام به تأسیس حسینیه نموده­اند که در این رابطه جا دارد از کلیه عزیزانی که به هر نحوی در جهت راه­ اندازی آن کمک کرده­اند تقدیر و تشکر نماییم.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.