گزارش مراسم تعزیه محرم ۹۳ روستای برغمد به همراه تصاویر

گزارش مراسم تعزیه محرم ۹۳ روستای برغمد به همراه تصاویر

تعزیه محرم ۹۳

تعزیه محرم ۹۳ : نمادی از مظلومیت و نمایشی از حوادث و اتفاقات کربلا و مصیبت های وارده بر امام حسین (ع) و خاندان اهل بیت ایشان می باشد.

تعزیه در معنای لغوی به معنای یادبود درگذشتگان است و در عمل به گونه نمایشی منظم که در آن افرادی خوش صدا و خوش ذوق و کار بلد در مناسبت های خاص و مذهبی اقدام به خواندن و نمایش تعزیه می کنند.

تعزیه در شهرها و روستاهای ایران در اصل در ماه محرم برگزار می شود و هرچند در مناسبت های دیگر هم اجرا می شود.

تعزیه خوانان و شبیه خوانان و همه مسئولین و مردمی که به شکل گیری این گونه مراسم کمک شایانی می کنند همه برای نشان دادن ارادت خاص خود به اهل بیت امام حسین (ع) و یاران ایشان می باشد.

 

تعزیه نامه

نسخه یا تعزیه نامه متنی که شبیه خوانان و تعزیه خوانان برای انجام دادن و اجرا کردن تعزیه به آن نوشته احتیاج دارند و قبل از شروع تعزیه به دست تعزیه خوانان و شبیه خوانان می رسانند تا هر کس وظایف خود را به خوبی در تعزیه اجرایی کند.

تعزیه نامه پیشینه زیادی دارد ، روایات و اتفاقات کربلا از گذشته های دور به دست ما رسیده ، یکی از شاعران قدیمی در باب تعزیه خوانی سنایی بود که در ابیات خود مرثیه ثرایی کرد.

شاعران دیگری همچون غیاث شیرازی،حسن تونی سبزواری،کاتبی ترشیزی،لطف الله نیشابوری همگی از شاعرانی بودند که در ابیات خود رشادت ها ودلاوری های امام حسین ویارانش را به صورت مرثیه سرایی درمقام امام حسین (ع) سروده اند.

معروف ترین شاعری که زبانزد خاص و عام شد و بعد از او مرثیه سرایی در اوج قرار گرفت کسی نبود جز محتشم کاشانی که با ابیات کم نظیرنام خود را جاودانه کرد.

 

مسئولان برگزاری مراسم تعزیه خوانی در روستای برغمد

مسئول برگزاری مراسم تعزیه خوانی و شبیه خوانی در تعزیه محرم ۹۳ روستای برغمد جناب حاج علی برغمدی می باشند که تلاش زیادی در این چند سال اخیر در بهتر برگزار شدن مراسم در ماه محرم انجام داده اند در کنار ایشان سرکار خانوم زهرا برغمدی هم کمک بسیاری به حاج علی برغمدی در اجرایی شدن این مراسم کردند که از این دو عزیز بزرگوار صمیمانه سپاسگذاریم.

مراسم تعزیه خوانی در روستای برغمد سال ۱۳۹۳

در مراسم تعزیه خوانی روستای برغمد در تعزیه محرم ۹۳ برای راحتی تماشاچیان و افرادی که برای دیدن تعزیه آمده بودند صندلی فراهم شده بود تا این عزیزان به دور از خستگی به تماشای تعزیه بپردازند.

در میان مراسم هم از تماشاچیان و تعزیه خوانان پذیرایی شد و مردم خود روستا هم در پذیرایی سهیم شدند. مراسم در سال ۱۳۹۳ به علت سردی هوا و بارندگی به داخل مسجد صاحب الزمان در پایین روستای برغمد انتقال یافت.

 

تعزیه خوانان سال ۱۳۹۳ در روستای برغمد

جناب آقای قاسم مسکنی در نقش حضرت علی اکبر (ع) موافق خوان


جناب آقای مهدی شمس آبادی در نقش شمر مخالف خوان

مهدی شمس آبادی
هانیه شمس آبادی در نقش سکینه موافق خوان

هانیه شمس آبادی
جناب آقای نامجو جامه دار مخالف خوان


جناب آقای قاسم رزقی در نقش یزید مخالف خوان

قاسم رزقی
جناب آقای محمدرضا وکیلی در نقش حضرت عباس موافق خوان

محمدرضا وکیلی
جناب آقای حامد فتحی در نقش امام حسین موافق خوان

حامد فتحی
جناب آقای محمد جلینی در نقش حر بن ریاحی موافق خوان


استاد حسن وکیلی در نقش حضرت زینب موافق خوان


نکته : در تمام تعزیه ها داستان ها و اتفاقات بیان شده بر اساس تعزیه های انجام شده در تعزیه محرم سال ۱۳۹۳ در روستای برغمد میباشد.

تعزیه قسمت دامادی حضرت علی اکبر (ع)

جناب آقای قاسم مسکنی در نقش حضرت علی اکبر (ع) در این قسمت قبل از اینکه حضرت علی اکبر (ع) وارد نبرد با دشمنان شود برای ایشان خطبه عقدی خوانده و حضرت را بر تخت دامادی نشاندند.

 

 

 

تعزیه قسمت وادع حضرت علی اکبر (ع) با ام لیلا

استاد حسن وکیلی در نقش ام لیلا بعد از مراسم دامادی حضرت علی اکبر (ع) ایشان را آماده نبرد کردند و حضرت علی اکبر (ع) هم کفن پوش با ام لیلا وداع جانسوزی داشتند حضرت علی اکبر (ع) اولین کسی بود که از امام حسین (ع) طلب جنگ کرد و سوار برمرکب خود وارد میدان شد که در میدان نبرد با بی رحمی به شهادت رسیدند.

 

تعزیه حضرت حر

در تعزیه محرم ۹۳ جناب آقای محمد جلینی در نقش حربن ریاحی تعزیه خواندند که در این قسمت حضرت حر بعد از وارد شدن به میدان نبرد شروع به رجز خوانی کردند و از اشتباهات خود و انگیزه ای که برای نبرد دارند گفتند که بعد از نبرد های جانانه به شهادت رسیدند.

 

تعزیه امام حسین (ع) قسمت ورود جنیان و ملائکه

در این قسمت اجنه و ملائک به نزد امام حسین (ع) آمدند که گروه بسیار زیادی بودند و از امام در خواست کردند که تمام لشکرین یزید را به راحتی به هلاکت می رسانند ، اما امام حسین (ع) این نبرد را ناجوانمردانه توصیف کرد و به رئیس اجنه گفت ما از عاقبت خود خبر داریم و اگر بخواهیم توانایی بیشتری نسبت به شما داریم و امام نگذاست که اجنه به میدان نبرد بیایند.

 

تعزیه امام حسین (ع) قسمت عبدالله

عبدالله که یتیم بود و جزعموی خود امام حسین (ع) کسی رو نداشت دوان دوان به سمت امام حسین (ع) که یکه و تنها در میانه جنگ در حال نبرد بود رساند که قبل ازرسیدن عبدالله به عمویش شمر ملعون جلوی دیدگان امام حسین (ع) عبدالله را به شهادت رسانید.

 

 

تعزیه امام حسین (ع) قسمت درویش

درویشی که عاشق اهل بیت بود و راهی سرزمین نجف شده بود برای زیارت امام علی (ع) که در میانه راه صدای کودکانی که العطش میکردند او را به کربلا آورد در نزدیکی کربلا در میان خیمه ها وقتی امام حسین (ع) را دید و شناخت بسیار گریه کرد و گفت که من عاشق شما هستم از کودکی ذکر حسین بر لبانم بوده و از امام درخواست کرد که در میدان جنگ حاضر شود درویش که بعد از دلاوری هایی که در نبرد با لشکریان یزید داشت به شهادت رسید.

 

 

تعزیه امام حسین (ع) قسمت وداع امام حسین (ع) با حضرت زینب

در تعزیه محرم ۹۳ جناب آقای حامد فتحی در نقش امام حسین (ع) تعزیه خواندند که در این قسمت امام قبل از اینکه وارد میدان نبرد شود وداع جانسوزی با حضرت زینب داشت و از حضرت زینب مرکب و سلاح خود را گرفت در حالی که حضرت زینب گریه کنان در حال جدایی بود ولی میدانست که عاقبت خوبی در انتظار سالار شهیدان می باشد ، امام هم کفن پوشید تا آماده شهادت شود.

 

 

تعزیه امام حسین (ع)قسمت شهادت امام حسین (ع)

در قسمت شهادت امام حسین (ع) لشکریان یزید وقتی تمام یاران او را کشتند تنها در میانه میدان از هر طرف به او حمله ور شدند اعرابی که چوب به دست با سر و صورت امام میزدند وقتی امام دیگر نای بلند شدن نداشت شمر به او نزدیک شد و دستور داد تا دور امام حلقه بزنند شمر در ابتدا هر کار کرد نتوانست سر امام را ببرد که دستور داد ساتور بیاورند و با ساتور بر گردن امام زد که با ده ضربه سر امام را برید ، و امام حسین (ع) برای هر ضربه اسم کسانی که در زنگی نقش داشتند را آورد اول بار اسم رسول خدا حضرت محمد (ص) را آورد ، برای ضربه دوم اسم مادرش حضرت فاطمه (ص) را به زبان آورد.

برای ضربه سوم اسم حضرت علی (ع) را به زبان آورد و از امام علی (ع) کمک خواست ، برای ضربه چهارم اسم برادرش امام حسن را به زبان آورد. برای ضربه پنجم اسم زینب خواهرش را آورد ، برای ضربه ششم اسم سکینه دخترش را آورد ، برای ضربه هفتم یاد تمام شیعیان افتاد ، برای ضربه هشتم از یارانش یاد کرد که مثل کوه بر لشکریان دشمن تاختند و شهید شدند ، برای ضربه نهم یاد زنان گرفتار در خیمه ها افتاد ، برای ضربه دهم امام گفت تشنه یک جرعه آب هستم که شمر با لگد بر صورت امام زد و سر را جدا کرد . به دستور یزید خیمه ها را آتش زدند طلاها جواهر را از زنان گرفتند و همه آنها را به اسارت گرفتند.

 

 

تعزیه امام حسین (ع) قسمت بازار شام

در قسمت تعزیه بازار شام وقتی اهل بیت امام حسین (ع) را به اسارت گرفتند همه را نزد یزید بردند و سر کشته های جنگ کربلا هم در جلوی یزید آوردند که یزید نام آنها را یکی یکی پرسید که شمر جواب می داد اول سر حبیب بن مظاهر ، دوم سر حر بن ریاحی ،

سوم سر دو غلام امام حسین (ع) ، چهارم سر دو طفل بچه های حضرت زینب ، پنجم سر حضرت عباس(ع) ، پنجم سر حضرت علی اکبر(ع) ، سر علی اصغر(ع) طفل شیرخوار، و …

در این میان یزید پیگیر سر امام حسین شد که شمر سر امام را که داخل تشتی بود نزد امام آوردند وقتی یزید سر را دید ازشمر پرسید که چرا با ضربه سر امام بریده شده که شمر جواب داد هر چه می بریدم نشد تا اینکه با ضربه سر را از تن جدا کردم وقتی امام از شمر در لحضات آخر عمر خود در خواست آب کرد شمر با لگد بر سر امام زدند و سر را از تن جدا کردند یزید با شنیدن این وقایع در حالی که مشغول به شراب خوری بودند با خنده های بلند نگاه به سر کرده و گفت تو تشنه جان داده ای بیا شراب بخور و با شراب تشنگی ات را رفع کن و به سر امام حسین (ع) بی احترامی کردند و خندیند یزید که در حال خود نبود از اشتباهش پی برد و اسم قرآن را آورد و گفت کسی که با قرآن مشحور شده چرا من شراب بر وی ریختم ای وای بر من و دوباره یاد جنگ نهروان افتادند و بغض کرد و با چوب بر سر و صورت امام حسین (ع) زد که حضرت زینب در ادامه نگذاشت بیشتر از این اهانت به سر امام شود.

در ادامه سر خونین امام حسین را جلوی رقیه دختر سه ساله امام حسین (ع) گذاشتند و رقیه اول نمیشناخت که سر متعلق به کیست ولی وقتی فهمید که سر متعلق به پدر اوست و چون عاشق پدرش بود شوکه شد و ازحال رفت و درگذشت.

 

 

 

 

گزارش مراسم  تعزیه محرم ۹۳ روستای برغمد به همراه تصاویر

۱-برگزاری تعزیه در برغمد از سابقه طولانی برخوردار است.در تعزیه محرم ۹۳ روستای برغمد نیز همچون سالهای گذشته علیرغم هوای بسیار سرد با شکوهتر نسبت به سالهای گذشته برگزارگردید.

۲-برگزاری مراسم بزرگداشت خادمین و ذاکرین اهل بیت (ع) از جمله کسانی که در سه دهه گذشته در برگزاری مراسم تعزیه ، اداره امور هیأتهای زنجیرزنی ، بنیانگزاران مساجد ، پیش کسوتان برخی از مراسمات در محرم که به نحوی فعالیتهای آنها خاطره ای است برای مردم روستا، باعث شور و نشاط عزاداران واهالی روستا گردیده بود

۳-تابلو عکسهایی که در داخل روستا به همت موسسات بنی هاشم در جهت یاد آوری خادمین و ذاکرین اهل بیت (ع) نصب شده بود فضای عزاداری سالار شهیدان را مضاعف نموده و اهالی یاد و خاطره این عزیزان را گرامی داشته و قطعاً این حرکت شایسته باعث تشویق فعالین فعلی و آینده خواهد شد.

۴-پنج مسجد برغمد و تنها حسینه روستا پذیرای ۱۰٫۰۰۰ عزادار امام حسین (ع) بودند.از جمله مسجد پایین ده که برای اولین بار فعالیت خود را در ایام محرم و به مدت ۵ شب پذیرای عزاداران بود.

۵-نکات قابل ملاحظه در برگزاری مراسم:

برگزاری تعزیه توسط ذاکرین مشهد،سبزوار و کاشمر در شبها برای اولین بار در کنار مسجد پایین ده باعث گردیده بود که علیرغم هوای بسیار سرد جمعیت زیادی در مراسم شرکت نمایند.

به گفته برخی ازعزاداران شروع فعالیت مسجد پایین در مراسم سایر مساجد تأثیر گذاشته است.

۶- پیشنهادها:

حمایت معنویی مسئولین از برگزاری کلیه مراسمها

نظارت ارشادی اعضاء شورای اسلامی و دهداری از جمع آوری وجوهات مردم

ارائه گزارش کلیه مساجد و هیأتهای زنجیرزنی از فعالیتهای خود پس از پایان مراسم خصوصاً گزارش جمع آوری وجوهات و هزینه های انجام شده

نظارت دقیق اعضای شورای اسلامی برغمد از خیرینی که اقدام به جمع آوری کمکهای مردمی بابت اجرای برخی از پروژه های عمومی و عمرانی روستا می نمایند.

تشکیل جلسه هماهنگی بین هیأت اُمناء مساجد،متولی هیأتهای زنجیرزنی، اعضای شورای اسلامی و دهداری قبل از شروع مراسمها،جهت شرکت نمودن و بهره مندی اکثریت مردم درمراسمها

گزیده عکس‌های محرم رامی‌توانیددرزیرمشاهده کنیدیابرای دریافت تصاویربیشترآن‌هاراازقسمت پایین مطالب دانلودکنید.

 

  • محرم ۹۳ روستای برغمد - عکاس-امیررضا برغمدی - barghamad.com-3345
  • محرم ۹۳ روستای برغمد - عکاس-امیررضا برغمدی - barghamad.com-2938
  • محرم ۹۳ روستای برغمد - عکاس-امیررضا برغمدی - barghamad.com-2912
  • محرم ۹۳ روستای برغمد - عکاس-امیررضا برغمدی - barghamad.com-2355
  • محرم ۹۳ روستای برغمد - عکاس-امیررضا برغمدی - barghamad.com-2457
  • محرم ۹۳ روستای برغمد - عکاس-امیررضا برغمدی - barghamad.com-2818
  • محرم ۹۳ روستای برغمد - عکاس-امیررضا برغمدی - barghamad.com-

>> ادامه مطالب هفته های آینده… <<

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.